Nem találsz valamit az oldalon vagy a fórumon? Írd be ide:

Rólunk mondtátok: Kössz az útmutatókat! Jól jöttek! - Szilágyi Csaba

Diesel smart

Legyen egy hiánypótló a diesel motorokról. A diesel smart elég jól elterjedt manapság, mert fél autó há' fogyasszonmá' keveset az átlag ember hozzá állása és ebben a diesel üzem a legjobb partner. De lássuk csak miért is fogyaszt keveset a diesel: A Rudolf Diesel fejéből kipattant őrültség szerint az üzemanyagot nem gyújtja be semmiféle elektromos szikra, vagy gyertya vagy bármi amit a benzinesekből megismertünk. A dieselnél úgynevezett öngyulladás van. Ez azt jelenti, hogy olyan nagyon préseljük össze a beszívott levegőt hogy a bele fecskendezett gázolaj magától meggyullad. De ehez marhára nagyon rohadtul össze kell sűríteni a levegőt, ez a gyakorlatban kb 22:1 25:1 geometriai komresszió viszonyt jelent (benzin motor kb 11:1, turbó benzinmotor kb 7:1 ) És éppen ebből a nagy végnyomásból következik a diesel jobb hatásfoka és kevesebb fogyasztása. Magasabb termodinamikai jellemzője. Persze hozzá jön még egy csomó más dolog is. Például a gázolaj nagyobb energiasűrűsége. És nem utolsó sorban a diesel szűkebb használható fordulatszám tartománya. A jobb ü-a. levegő keveredés, és a nagy (itt a nagy relatív később lesz szó erről) befecskendezési nyomás, ami kb 150-180bar (benzines kb 3-4bar ) A rendszer lelke az adagoló és a porlasztó csúcs-ok. A csúcs magába a hengerfejbe van becsavarva és tulajdonképpen egy furatban egy tű amit egy erős rugó szorít hogy zárva maradjon és csak ha a ü-a nyomás elérte a 150 bart akkor nyit ki. Az adagoló pedig egy radiál-dugattyús hidraulika szivattyú, annyi darab dugóval ahány hengeres a motor és fém nyomócsövekkel össze van kötve minden egyes dugó a saját porlasztó csúcsával. Ez a régi traktorokon pirosra festve jól megfigyelhető. Na de az Alfa Romeo 1996ban feltalálta a JTD dieselt a Bosch és a Mercedes 1998ban (najó nem szépítem megvásárolta a licenszet) tökéletesítette és CDI diesel lett belőle. Manapság oly divatos dobálózni a common rail, és közös nyomócsöves szavakkal hát ezt hívják így. Igen, ez van a smart ban is! A rendszer lényege hogy nem külön külön dugattyú van minden csúcshoz, hanem van egy úgynevezett nagynyomású pumpa ( itt tényleg nagy nyomásról beszélünk ugyanis 1500-2200 bart állít elő ) és minden csúcs, amit itt már befecskendező fejnek hívnak, egy közös vezetéken kapják ezt a nagynyomású üzemanyagot. Nincs külön adagoló. Az hogy melyik hengerbe mikor és mennyit kell fecskendezni azt a motorvezérlő utasítása szerint teszi, egy mágnes szelepen keresztül. És ebben az a csoda, hogy a motorvezérlő nagyon precízen tudja adagolni a gázolajat, tud elő, fő és utó-befecskendezni. Tud túltölteni, tud részecskeszűrőt regenerálva befecskendezni, tud csendesen és kultúráltan befecskendezni és tud hangosan és takarékosan befecskendezni. A sor végtelen, Sőőt, tud... najó nem tud de a sarki csiptuningos-jocó tud töblet üzemanyagot bejuttatni ezáltal teljesítményt növelni méghozzá nem is akár mennyit 50-60% lóerő pluszban nem gyerekjáték, azért meg kell küzdeni ám. Kivéve a Jocónak, mert neki negyed óra átírni a motorvezérlőt. Egy szónak is száz a vége a diesel CDI smart jó, nagyon jó csak nem szabad rossz minőséget tankolni bele, plusz még kényesebb a motor olajra. Szerző:Peti