Nem találsz valamit az oldalon vagy a fórumon? Írd be ide:

Rólunk mondtátok: Ha beteg a kisautóm nektek mindig van néhány jó tippetek a megoldásra :) - Kovács Andi

Futómű

Legyen szó a futóműről?! Ám legyen. Lényeges, hogy most dióhéjban járjuk körül a témát. Sokféle megoldás létezik, de csak két nagyobb alcsoport van: a független kerékfelfüggesztés és a fix. A különbség, hogy egy tengelyen lévő két kerék egymástól függetlenül tud mozogni, vagy egymáshoz képest fix. Kezdjük a hátsóval, mert az az egyszerűbb. De dion hidat álmodtak a mercedesnél, ez lényegében sima merev híd, de mivel a motort és a hajtóművet ide tervezték kénytelenek voltak a hajtást elválasztani a rugózástól. A hajtóműhordó lengővilla lenne még megoldás, de ez aránytalanul növelné a rugózatlan tömeget. (erről később) De hogy közérthető legyen: motor-váltó felcsavarozva a kasznira ami rugózik, de a két kerék egy közös kereten egymáshoz képest fixen rugózik. Így talán könnyebb. És most jöjjön az első futómű: itt független a kerékfelfüggesztést (azaz egymástól függetlenül) alkalmazzák. Konkrétabban McPherson felfüggesztés. Bonyolultan hangzik, de ez a legegyszerűbb és így a legolcsóbb. A lényege hogy mindössze 3 ponton kötik be a karosszériába. Vegyük sorra, van egy alsó lengőkar, amit a köznyelv az alakjáról háromszög lengőkarnak is hív. Tehát a háromszög két pontja az alsó futómű bekötési pont. és a maradék egy pedig a torony bekötési pontja. (torony a kaszni fölső hossztartó nyúlványban kialakított befogadó pont, magyarul: a kerék középpontja fölött egy üreg a karosszérián) Na jó így visszaolvasva tényleg bonyolultnak tűnik, lényeg: egy lengőkar alul, egy lyuk fönt és kéééész. Ebből kell megoldani a kormányzást és a rugózást. Fölül elég egy sima támcsapágy és a kormányzás megoldva. (naaa a végén még egyszerű lesz) A rugózás pedig egy egyszerű rugóval megoldható. A smartnál a régebbi autóknál egy egyszerű laprugó. Marad a lengéscsillapítás. Az se az ördögtől való, képzeljünk el egy dugattyút ami sűrű olajban fut és egy kis furat van rajta, így ha mozgatni akarjuk csak olyan gyorsan lehet ahogy az olaj át tud áramlani a kis furaton. Gyorsabban nem, mert az olaj összenyomhatatlan. Most áttérhetünk a geometriára. Logikus, hogy nem változhat nagy erők hatására, márpedig Budapest takaros útjain, vagy versenypályán hatalmas erők érik. De közben a rezgéseket és az ütéseket nyelje el. Erre van a silent block, lényegében egy gumi henger, ez tökéletesen megfelel. A geometria a jelegéből adódóan, vagy tervezési sajátosság, vagy beállítható. De mit is állítsunk és hova? (most közérthetően csak az alapok) 1. kerék összetartás, 2. kerék dőlés, 3. csapterpesztés, 4. utánfutás, 5. kanyarodási szögeltérés, 6. maximális alákormányzási szög. 1: nyilván ha túl nagy vagy kicsi az összetartás nem stabil az autó és folyamatosan kopik a gumi. Természetesen valamennyi kell, hogy feszesen tartsa a kereket. 2: Dőlés, logikus ha negatív dőlése van a keréknek (azaz az alja kifelé, a teteje befelé áll) sokkal stabilabb lesz az autónk. 3: terpesztés, a kerék elfordulási pontja beljebb van mint a kerék középvonala. Nyilván, hogy beférjen a sárvédő alá a futómű. Meg hogy ne legyen túl nehéz a kormánykerék és vissza is térjen a kanyar után. (itt ragadom meg az alkalmat, hogy aki haladó szinten van és/vagy nem ért valamit kérdezzen) 4: utánfutás, ez könnyű. Zsúrkocsi kerék vagy irodai görgős szék mind egyforma és pedig a kormányzási pont előrébb van, így a kerék mindig a csap után fut... 5: kanyarodási szögeltérés, Lényeg az ívbelső kerék nagyobb szöget kell hogy zárjon mert a két első kerék nem ugyanazon az íven fut. 6: Ennek elsősorban segédirányítókaros futóműben van szerepe, a kormány trapézt úgy kell méretezni, hogy mindkét irányban ugyanannyit forduljon az autó. Hangsúlyozom ez csak az alap futómű ismeret, mondhatni óvodás középső csoport a futómű iskolában. Még sok geometriáról nem esett szó, például kormánylegördülési szögről, tengelyferdeállási szög (pót, ill. nyomtáv) , tengelytáveltérés (citroen) , nyomtávkülömbség (quad) hogy csak néhányat említsünk. Aztán itt van a lengéscsillapítás. Ha lesz kedv talán az lesz a következő. Mert lehet ám azt is állítani. Nyomófokozati csillapítás, húzófokozati csillapítás, gyors nyomó, vagy gyors húzó fokozati csillapítás, és az előfeszítés. Említettem a rugózatlan tömeget, nos ez dolgozik ellenünk, pontosabban a mi lengéscsillapítónk ellen, így az út tartás ellen. Minél könnyebb legyen, de minél erősebb is. Nem könnyű megoldani. De nem adom fel... Szerző:Peti